Fortsätt till huvudinnehåll

Vem saknar denne kille?



I flera veckor har jag sett denne kattkille hålla hus häromkring. Jag hoppades förstås att han var nyinflyttad och hörde någonstans.
Idag när vi var ute i trädgården tog han kontakt. Han försökte närma sig Fryke & Jack. Inte alls otrevlig eller så. Han satt på andra sidan staketet och tittade. Och jag fick komma ganska nära och kunde titta på honom. Stackars liten. Taggiga öron, säkerligen öronskabb. Riven på nosen, smutsig och trött. Längtar efter mat och värme och någon som tycker om honom. Mitt hjärta värker.
Kontaktade Föreningen Samvetet för att höra om de hade ett jourhem. Men de har brist på det, så det var inte något som kunde trollas fram. Den jag talade med bad mig att ge honom mat, vatten och ett ställe där han kunde vila. En filt i en bod eller en låda eller liknande.
Om/när ett jourhem hittas kan jag bekosta veterinärkostnaden för att gå igenom honom och få honom frisk. Men jag kan inte ta in honom och riskera att Fryke & Jack blir sjuka.
Så snälla - vet du någon som kan ta hand om honom? Kontakta mig omgående via mail!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Malena!

Vilken pöt kissekatt!

Hoppas att någon förbarmar sig över honom snart.

Kram,Susanne

P.S. jag håller tummarna för att det går bra!D.S.
Anonym sa…
Hur går det med pojken???

Populära inlägg

Bästaste täcket i världen!

Fick ni några extra mysiga julklappar i år? Jag fick så många julklappar så att jag borde skämmas, men jag tänker inte rabbla upp alla här i bloggen. Men en klapp är extra bra nu när det är runt minus 8 grader dygnet runt här i Sveriges mitt. Det är ett fullkomligt underbart, fluffigt, varmt och gosigt höie exclusive täcke ! Både Håkan och jag fick varsitt av min allra bästaste mamma. Jag borrar ner mig i sängen precis som Sir Väs i Robin Hood på julafton - ni vet ormen som ligger och sover i vaggan nedanför kungens säng... och ja, det är fler som sagt att jag har många likheter med denna Sir Väs... vad det nu ska betyda. I alla fall så känner jag mig lika nöjd och mysig som han gör när jag ligger i sängen och ska sova. Det nya täcket är bara helt fantastiskt! Rekommenderas varmt! ps: Höie-täcket finns att köpa på Jysk. Har sett att jag fått träffar som sökt just Höie, så det kan vara bra att veta om man vill köpa ett... ds

Twitter - mellan blogg & e-post

Ni kan knappast ha undgått den nya flugan Twitter , som är mycket på tapeten nu. Det spås att Twitter kommer att bli det stora efter bloggen. Det är ett mellanting mellan e-post och blogg, begränsat till 140 tecken inklusive ditt användarnamn, och svarar på frågan "Vad gör du?" . Det är samma idé som Facebook-statusen har i dagsläget, men Facebook är så mycket mer än statusen. Du kan läsa mer om Twitter här Vad tror du? Blir det nästa stora fluga? Och när kommer du att hänga på? ( En stilla undran från min sida: När ska man hinna jobba eller göra någon nytta när man bara ska uppdatera hela världen på vad man gör hela tiden? Hur mycket tid snor man från sin arbetsgivare? Man blir lite mörkrädd... vart är världen på väg egentligen? )

Utflykt till Prästgrundet

Igår gjorde vi en mysig kvällsutflykt med båten - Håkan, jag, min syster och hennes Olle. Vi åkte en halvtimme rakt ut mot Finland, för att besöka en ö som heter Prästgrundet, längst ut i kustbandet. Bilden ovan visar gästhamnen, som vi la vår båt i innan vi började vår vandring. ( för högupplöst version, klicka på bilden så öppnar den sig ) Detta finns att läsa om ön i Wikipedia: "Prästgrundet är en ö i Bottniska viken, belägen östnordöst om Söderhamn. Ön användes troligen redan under förhistorisk tid som fiskeplats och arrenderades senare av fiskare från Gävle och Stockholm. År 1775 påbörjades inflyttning av fiskare från Söderhamn. År 1838 uppfördes ett kapell på ön, vilket invigdes samma år av komminister Hans Peter Hagbom. Kapellet är försett med inskriften "Detta till Guds Ähra helgade bönehus blef till sin inre prydnad fullbordadt år 1838 på samtelige Hamnboarnes bekostnad under då warande Hamn Fogden Anders Ömans presidjetid samt då i Augusti månad måladt af And. Wibe

Tandoperation - nödvändigt ont?

Nu gör jag ett inlägg för att få lite sympati. Igår morse var jag på Käkkirurgiska kliniken och opererade ut roten på den visdomstand som spökat i många år. När jag bestämde operationsdatum kändes det lååångt, långt borta i tid. Men så igår var det dagen D. Oundvikligen. Nu undrar jag om jag hade gått med på att göra operationen om jag vetat vad helvetes ont det skulle göra när bedövningen släppt, och hur svullen och eländig jag skulle bli. Då kanske jag hellre haft lite småkänningar i bland... Men, men, nu är det i alla fall gjort, nu är det bara att lida sig igenom dessa dagar med dryck i sugrör och matbitar som stoppas in i munnen för att sväljas hela, för tugga den kan jag inte. Har flera stygn sydda i högra käken, och jag vågar inte ens titta mig själv i munnen, för då svimmar jag säkert. Ansiktsformen är inte vacker, så ut tänker jag inte gå. Och det ska jag nog inte heller, för det dunkar i hela huvudet när jag rör mig för mycket. Så - som sagt - skänk mig en tanke. Tyvärr kan n

Lunch på Växbo Krog

Idag var det dags för oss att göra en gourmet-utflykt igen - mamma, syrran och jag tog en "girls day out" och tog sikte mot Växbo Kvarn och Växbo Lin strax utanför Bollnäs. Där finns nämligen sedan några år tillbaka Växbo Krog - som fått ett gott omdöme i White Guide. Nu tog vi oss dit för att se vad de kunde erbjuda i matväg... Så här idylliskt ser det ut vid ankomsten till Växbo kvarn. Till höger i bild ligger den nybyggda krogen som var vårt mål denna gång. Växbo kvarn är ett väldigt trevligt utflyktsmål om du befinner dig i trakterna. Nu är vi framme vid ingången. Ett litet stilleben med Gesällbrev samt den lokalt producerade rapsoljan, med smak av timjan. Öppet och fräscht kök. Smakfullt dekorerade bord. Huvudrätten alla tre valde. "Ugnsbakad regnbåge från bröderna Olssons fiskodling vid Ljusnan, med dagens tillgång på sommargrönsaker och dillpesto. Serveras med skummig kräftsås smaksatt med konjak och somrig citronpotatisterrin". Grymt god! 10 poäng a

Kom i form?

De senaste tre veckorna har varit rena katastrofen för min form och hälsa . Först pajade ryggen, och jag blev beordrad att hålla mig stilla i minst en vecka. Sen kom julen med massor av kakor, godis och annat smarr som bara måste pulas ner i magen. Lagom till Annandagens morgon blev jag förkyld och fick feber, där minimerades möjligheten att röra sig några dagar till... Och nu - nu är jag bättre i förkylning och hyfsad i ryggen och skulle vilja börja med mina en-timmes promenader igen. Vad händer då? Jo då blir det så kallt ute att man knappt kan sticka ut näsan! I morse stod termometern på -14,5 grader celsius. Vad är det frågan om? Med en svordom tog jag mig till frukostbordet i morse. Men se där blev jag lite gladare i alla fall. Under hösten har jag läst Moa Herngrens bok " Allt är bara bra, tack ". Jag är helt övertygad om att det är självupplevt det hon skriver om. Klart läsvärd bok tycker jag. (Även om jag läst att andra tycker annat). Moa har tidigare skrivit krön